
Agregácia predstavuje pri internetovom pripojení zdieľanie určitej „celkovej kapacity“ napr. 50Mbps (čo je ľudovo povedané 50-tisícka) pre viac užívateľov alebo pre užívateľov, kde celkový súčet maximálnych kapacít je vyšší.
Príklad agregácie 1:2 – výpočet
- celková kapacita linky je 50Mbps (= 50.000 kbps)
- počet užívateľov je 20
- maximálne rýchlosti u každého sú 5Mbps
- celková „predaná“ kapacita všetkým užívateľom je max. 100Mbps
- výpočet 50:100 = 1:2 = výsledná agregácia
Prečo sa to takto zdieľa?
- cena garantovanej linky 50Mbps sa pohybuje okolo 10-15€ za 1 Mbps, tj. 50Mbps by stálo od 500€/mesačne
- rýchlosť 5Mbps v cene od 50€ mesačne by si do domácnosti ako bežný internet asi nikto nekúpil
- zachráni nás štatistika – v priemere 1 z 10 ľudí využíva maximálnu rýchlosť svojho internetu
- v silnej prevádzke od cca 16hod do 22hod to je 1 z 5 užívatľov
- ak je v sieti jeden „ťahač“ 4 ďalší musia oddychovať
- preto môže poskytovateľ predať kapacitu „do 5Mbps“ až 20tim užívateľom v cene len 10€ a postačuje mu na to „celková“ kapacita len 20Mbps za povedzme 200€ mesačne
Čo to urobí s kvalitou internetu?
- pri agregácii 1:2 takmer nič a takmer sa to nedá zistiť
- pri agregácii 1:3 môže rýchlosť internetu poklesnú chvíľkovo, obyčajne v silnej prevádzke na 33% maximálnej rýchlosti ale bežne dosahuje do 100% definovaného maxima
- pri agregácii 1:5 je rýchlosť znateľne nižšia ako maximum, obyčajne v silnej prevádzke od 16-22hod sa môže stať, že je to len 20-50% takže z 15 MEGA máte hneď len 3 🙂
Ako to vyriešiť, aby som mal stabilný internet?
bohužiaľ toto musí vyriešiť poskytovateľ agregácie a to:
- dokúpením kapacity (a to stojí eurá)
- znížením počtu zákazníkov (to asi nikto nechce) – ideálne by bolo odpojiť „sťahovačov“
- znížením max. rýchlostí (o tomto som tiež ešte nepočul)
- znízením ceny kapacity (alebo jej navýšenie) za napr. viazanosť, platbu vopred a podobne…
- nastavením vyššej priority pre jedného, ale je to vždy na úkor ostatných užívateľov
Čo môžem urobiť ako užívateľ?
- nezaväzovať sa, lebo keď to nebude fungovať zruší zmluvu do 30dní (a keď je to už výhodné tak len na 6 mesiacov alebo rok)
- službu reklamovať vždy písomne alebo mailom a komunikáciu s dodávateľom si vytlačiť (lebo bez dokladu sa akoby nič neudialo a ťažko sa domáhať nápravy) – po 3 reklamáciách nasleduje okamžité ukončenie zmluvy a vrátenie alikvotnej časti platby
- nikdy to neriešte neuhradením faktúry – toto je spôsob ako sa vzdať svojich práv, ako užívateľ, lebo ako neplatič ťažko niečo vybavíte. Naopak je oveľa jednoduchšie domáhať sa vrátenia adekvátnej časti platby za obdobie nefunkčnosti. Nikto nemá záujem o inšpekciu alebo kontrolu dodržiavania práv spotrebiteľa 🙂
Ak Vám informácie pomohli – dajte nám svoj LIKE na Facebooku. Ak potrebujete právnu pomoc, kontaktujte nás, radi Vám poskytneme všetky legislatívne informácie.